“Misantropen” på Det Kongelige Teater

Thomas Bendixens teksttro og moderne klassikeriscenesættelser rykker nu endelig ind på den kongelige scene, som er ved at få sig et tiltrængt klassikerrepertoire. De klassiske stykker kan og skal spilles igen og igen, fordi de på trods af deres historiske kontekst eksemplarisk viser os,  hvad de sandt menneskelige dillemmaer er.

Hvad er det så for en sædeskildring, som vises os gennem Steffen Aarfings smukke storladne guldramme med bagved-svævende sølvspejl ? Lars Mikkelsens misantrop fældes ikke så meget af sin overdrevne retskaffenhed som af sine umådeholde følelser.  Han kurtiserer sin meget yngre elskede Célimène med et næsten Strindbergsk voldsomhed. Den store tragedie ville have været, at de i slutningen havde fået hianden og flyttet på landet og flået al liv ud af  hinanden i et årelangt følelsesraseri. Thomas Bendixen moderniserer også denne Moliereforestilling med samme enkelhed, som han gjorde det med Don Juan sidste sommer på Grønnegårdsteatret.

Forestillingen er i øvrigt gennemført vidundeligt velspillet. Tammi Øst’s og Mille Lehfeldts  duel på alder og fortrin i slutningen af første del er gyldne salige minutter af virtuost velspil, som alene er forestillingen værd. Forestillingen maler skønne billeder i Marie í Dali‘s raffineret slidte barokkostumer,  danser og spejler sig selvbevidst elegant. Det er stor stor teaterkunst.

Kom op af TV-stolen og ind og se det gamle guld og se hvordan det elegant og ubesværet besynger det menneskelige mådehold, som er så svært. Det er kloge ord, man stadig kan leve og dø på.  Men man skal skynde sig til de virtuelle billetluger, Det Kongeliges Skuespils forestillinger bliver i denne sæson let udsolgt, og da man ikke kan regne med ekstraforestillinger, skal man fare til tasterne i en fart, hvis man vil sikre sig billet.

Teaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurdering Teaterbloggens vurdering 5 teatersæder

“Misantropen”, Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Kvæsthusbroen.

Iscensættelse: Thomas Bendixen.