“Henrik og Pernille” på Grønnegårdsteatret i Designmuseum Danmarks have

Grønnegårdsteatret er i pole position, når det gælder klassikeropsætninger, Det Kongelige Teater burde brække blod af misundelse, for det efterhånden store friluftsteater har gennem de sidste 30 år givet nationalteatret baghjul, hvad angår vedkommende klassiskerteater. Ludvig Holbergs  “Henrik og Pernille” er ingen undtagelse, hvor det især er Birgitte Mellentins scenografi, og Jens Jacob Tychsen’s Henrik, som på hver sin måde gør forestillingen til en yderst anbefalelsesværdig destination for en hvidvinsbefængt sommerpicnic.

Udnyttelsen af haven er i år scenografisk genial, scenograf Mellentin har vendt scenen på langs, så tilskuerne kommer meget tættere på, og skuespilerne får en lang brostensbelagt catwalk af en scene dramatisk at entrere på. Periodekostumerne fuldender den æstetiske skønhed, alle skulturelt dramatisk farvedrevne karaterstikker af personerne.

På denne langstrakte gade i København udspiller sig så forveklingskomedien om de ikke så ydmyge tjenestefolk, Henrik og Pernille, der hver har lånt deres herskabers klæder og huse og forsøger at score det rige giftemål over deres stand. Bedraget bliver selvfølgelig opdaget, da deres herskaber kommer hjem. Historien er ikke Holbergs mest holdbare, og intrigen er gættet på 5 minutter, men Jens Jacob Tychsen giver denne banale upstairs- og downstairskomedie fuld skrue.

Han gør Henrik til et studie i længslen efter social opstigning, det bare at være noget, bare en lille smule synlig. Han viser os den underordnedes udsøgte fornemmelse for at karrikere de værste af herskabernes manerer, sammen med bedragerens angst for at bliver opdaget og afsløret. Han gør forestllingen interessant for et moderne publikum. Resten af holdet spiller vidunderligt kropsligt Holbergteater, men når Tychsen er på scenen,  bliver det et personligt generøst forsvar for hin enkle bedrager og lykkerider.

Grønnegårdsteatrets 30 års jubilæumsforestilling  er som altid klassikerteater, når det er bedst, og skulle man falde ud af røret, da forestillingen måske er et kvarter for lang, kan man lade sit blik falde på Leanders faantatiske hår og derefter forsøge at tælle hvor mange nuancer af lilla, der kan puttes på et kosutme.

Teaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurderingTeaterbloggens vurdering5 teatersæder

“Henrik og Pernille” af Ludvig Holberg.
Instruktion: Solbjørg Højfeldt